#17 Martin Magni

Programmering/Design/Grafik | Mekorama

Martin Magni är AI-forskaren som blev spelskapare och som valde att flytta till Åtvidaberg för att där, isolerad, kunna jobba extremt produktivt. Han gör allting i sina spel själv - grafik, ljud, design och programmering. [Mer]

#16 Åsa Roos

Speldesigner | Bioware

Åsa Roos är spel-designern som för tillfället arbetar med UX-design tillsammans med sina idoler på Bioware i Kanada. Tidigare har hon bland annat jobbat på Avalanche och UDS. Det blir snack om hur tools och andra verktyg skiljer sig mellan företag samt hur Åsa strävar för att göra spel som inte är exkluderande. [Mer]

#15 Olof Gustafsson

Grundare/Ljuddesigner | DICE

Olof är en av de ursprungliga grundarna från DICE. Då som nu har han arbetat med musik och ljud-design. Det har hunnit bli musik till en lång rad av spel och en myriad av genrer. [Mer]

#14 Mattias Nygren

Grundare | The Station

Från början hade Mattias tänkt att han skulle jobba med film, men plötsligt halkade han in i spelindustrin. Biljetten in blev projektet “City of Metronome”, som dessvärre inte färdigställdes. Samarbetet med Sony och att göra kostymer till Little Big Planet visade sig vara mer fruktsamt. [Mer]

#13 Jenny Brusk

Projektledare/Programmerare | Vision Park

Jenny Brusk började sin karriär på spelföretaget TATI och jobbade där på spel som Backpacker, Fest i Mumindalen och Kosmopolska. I IT-bubblans svallvågor lämnade hon spelindustrin för akademin där hon idag lär upp morgondagens spelskapare på Skövde Högskola. [Mer]

#12 Matti Larsson

Grundare | Zordix

Matti Larsson driver idag (2016) spelstudion Zordix i Umeå som jobbar med att göra racingspel till både mobila plattformar och konsol. Han har jobbat 18 år i branschen och var tidig anställd på Daydream Software, ett företag känt från it-bubblans glada dagar. [Mer]

#11 Martin Sahlin

Speldesigner | Coldwood Interactive

På dagarna arbetar Martin på Coldwood Interactive där han är creative director. För bara något år sedan hade Coldwood tuffa tider och var tvungna att varsla många på bolaget, en av dessa var Martin. [Mer]

#9 Christofer Sundberg

Grundare | Avalanche Studios

Christofer är en av två grundare bakom Avalanche Studios, men han har tidigare bland annat jobbat för företag som Paradox, EA och SEGA. I början av karriären handlade mycket av arbetet om disturbing och marknadsföring, men han hann även med att ansvara för lokaliseringen av första versionen av Fifa. [Mer]

#8 Andreas Axelsson

Grundare | DICE

Andreas är en av fem grundare av spelföretaget DICE, ett gäng som bildades ur demo-gruppen The Silents och som gjorde fantastiska digitala flipper-spel under första halvan av 90-talet. Därefter blev det bilspel och sedan kom DICE att satsa mest på Battlefield-serien. [Mer]

#7 Henrik Johansson

Designer | Mediocre Games

Henrik Johansson försökte sig på att göra spel redan på gymnasiet, då med sin gymnasiekompis Dennis. Det kom en ganska bra bit i spelutvecklandet, men lyckades aldrig färdigställa någonting. Henrik och Dennis gick skillda vägar, men tio år senare tog de upp kontakten och gjorde ett nytt försök. [Mer]

#6 Filip Söderholm

Programmerare | Uprise

På Uprise i Uppsala jobbar Filip Söderholm som programmerare. Uprise är ägda av EA och jobbar tätt tillsammans med DICE, nu senaste gjorde de companion appen till Battlefront. Filip har även jobbat på Amuze och UDS. [Mer]

#5 Jens Andersson

Speldesigner | Yoku Island Express

Jens Andersson är en programmerare från Härnösand som jobbar med egna studion Collecting Smiles, tidigare var han på Starbreeze i Uppsala och LucasArts i USA. Han har stor bredd och erfarenhet, inte bara inom programmering utan även inom speldesign. [Mer]

#4 Hans Härröd

Programmerare | UDS

I det här avsnittet får vi höra Hans Härröd och om hur han via demo-scenen kom att vara med på UDS redan när de gjorde spel till Atari. Bilden vi ser här är tagen från UDS hemsida från 90-talet, vilket också är förklaringen till den låga upplösningen. [Mer]

#3 Jim Kjellin

CTO | Wolfenstein

Jim Kjellin berättar i detta tredje avsnitt om hur han började sin karriär på Amuze och genom otroligt hårt slit fick chansen att jobba med de två personer han sett upp till när det kommer till programmering; John Carmack och Magnus Högdahl. [Mer]

#2 Jonas Lund

Programmerare | Amuze

Huvudpersonen i detta avsnitt är Jonas Lund. Han jobbade som utvecklare på företaget Amuze som fanns i början av 2000-talet. Amuze låg bakom Headhunter-spelen som kom till PS2, dreamcast och xbox. [Mer]

#1 Klaus Lyngeled

Speldesigner | Thunderful Games

I detta första avsnitt av Spelskaparna träffar vi Klaus Lyngeled som började sin karriär som grafiker, men som nu även är VD på Zoink Games. Klaus första spel Slam Tilt släpptes till Amiga 1996. [Mer]