Olle Håkansson från Image & Form är åter igen med i panelen när vi under en mastodontomgång av Spel på Djupet pratar om Outer Wilds. Till skillnad från tidigare avsnitt har vi en längre och lösare diskussion om speldesign, med Outer Wilds som utgångspunkt. Vi pratar om kreativ problemlösning, legacy-spel och questmarkörer.
Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på info@spelskaparna.se, @ollandin eller @saikyun.
Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.
Bredare ämnen i avsnittet
- “Regressiv adaption” verkar vara något jag hittat på, men jag tror att det var “Default mode network” jag tänkte på när jag pratar om att hjärnan är i ett läge där det kan vara svårt att lösa specifika problem / lära sig specifika saker.
- Legacy games – brädspel som förändras medan man spelar.
- Kreativ problemlösning – Bra video om spel som presenterar problem som går att lösa på många olika sätt.
Länkar
- Spelskaparnas Game Jam: Fusk
- The Legend of Zelda: Majoras Mask
- Minit
- Minecraft
- Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura
- [Vampire: The Masquerade - Bloodlines
- ]()
- The Witcher 3: Wild Hunt
- Subnautica
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild
- SteamWorld Dig 2
- S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
- Metro 2033
- Metroid: Zero Mission
- Metroid Fusion
- Super Metroid
- Dark Souls
- Frostpunk
- Undertale
- Papers Please
- One Chance
- Exit: The Game – The Pharaoh’s Tomb
- Pandemic Legacy
- Escape Room
- The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
- Another Code
- No Man’s Sky