I dagen avsnitt gästar en av grundarna bakom Carry Castle - Per Fornander. I höst har Per och hans team släppt spelet Source of Madness som Early Access. Spelet är ett mörkt roguelite vars grafiska uttryck skulle kunna liknas vid att musikgenren death metal har transformerats från musik till ett spel. I spelet genereras fienderna proceduerellt - både utseende och rörelsmönster - vilket gör att varje spelomgång blir helt unik! Hur är det att släppa ett spel på Early Access? Hur fungerar genereringen av fiender? Och vad innebär en Deep Style Transfer? Detta och mycket mer avhandlas i detta avsnitt!
Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet!
Trevlig lyssning!
Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på info@spelskaparna.se, @ollandin eller @saikyun.
Länkar
- Trials Fusion
- Source of Madness
- Carry Castle
- Sextillion
- The Game Incubator
- Föreläsning om generering av fiender
- Deep Dream
- Deep Style Transfer
- Noita
- Game camp Kotka
- Unity ML-Agents Toolkit