I veckans avsnitt pratar jag med Eskil Steenberg som är upphovsmakare till MMORPG:n Love som släpptes 2010, ett spel som är lite annorlunda sett till andra massive multiplayer-spel. Vi får bland annat höra hans tankar om mikrotransaktioner, achievementsystem och om pivot-modellen - Eskils egna metod för att analysera spel.
[Mer]
#67 Karl Vesterberg
KARTOR-SPECIAL
Något som varit en vit fläck på kartan för podden har länge varit just kartor. I veckans avsnitt råder vi bot på detta och pratar med Karl Vesterberg som illustrerar kartor för diverse ändamål, bland annat bräd- och rollspel.
[Mer]
#66 Artur Foxander
QA-SPECIAL
Artur testade livet som programmerare men upptäckte efter ett år att det inte var hans grej. När han går in till sin chef för att säga upp sig erbjuds han istället en roll inom QA (Quality Assurance), ett jobb som visar sig passa honom som handen i handsken.
[Mer]
#65 Johan Nylander
KINA-SPECIAL
Vi fortsätter med rese-temat i podden och sätter tech-undret Kina under luppen. Gäst är Johan Nylander som är Asienkorrespondent tillika författaren bakom boken Shenzhen Superstars. Fokus i avsnittet hamnar inte så mycket på spel, utan snarare på den utveckling gällande tech som sker där just nu.
[Mer]
#64 Henrik Willstedt
JAPAN-SPECIAL
SPECIAL! Veckans avsnitt av Spelskaparna blir lite annorlunda än vad ni är vana vid. Jag och min kompis Henke har nyligen varit i Japan och ägnade därför en timme åt att sammanfatta dom spelupplevelser vi haft under resans gång.
[Mer]
#63 Extraliv
Spel och lärande
Idag blir det ett gästspel med ett avsnitt från min andra podcast Extraliv här i Spelskaparna-flödet. Välkommen till Extraliv – en podcast om spel, och om vår relation till spelen vi lever med.
[Mer]
#62 David och Kristian
LJUD-SPECIAL!
I detta avsnitt kommer vi samtala om allting kring ljud i spel. Detta tillsammnas med ljuddesignerna David och Kristian som till vardags jobbar på Arrowhead. Vad består bra vapen-ljud av? Hur skapdes Silent Hills obehagliga ljudbild och vad har ljuddesigners för likheter med vampyrer?
[Mer]
#61 Dennis Gustafsson
VOXEL-SPECIAL!
I detta special-avsnitt pratar vi mycket teknik och gör ett djupdyk ner i renderingstekniker med voxlar. Spelskaparna gästas av Dennis Gustafsson som har lång erfarenhet av att simulera fysik på olika sätt i spel, inte minst genom spelstudion Mediocre Games där han är en av grundarna.
[Mer]
#60 Rasmus Künstlicher
GAME DESIGN-SPECIAL!
Denna vecka blir det Game design-special i Spelskaparna när podden gästas av Rasmus Künstlicher. Han berättar bland annat om vad hans roll på Massive Entertainment i Malmö innebär och hur man blir en bättre game designer.
[Mer]
#59 Juha Vainio
Producer | Remedy
I detta avsnitt av Spelskaparna får vi en liten inblick i vårt grannland Finlands spelvärld. Gäst är Juha Vainio som numera jobbar som producent på Remedy, men som tidigare bland annat arbetat på Rovio.
[Mer]
#58 Ola Björling
VR-SPECIAL!
I denna VR-speical samtalar jag med Ola Björling från Beyond Frames Entertainment vars syfte är att hjälpa spelstudios att utveckla VR-spel. Mycket av samtalet handlar om just VR och de utmaningar man ställs inför när man utvecklar spel i den genren.
[Mer]
#57 Tomas Ahlström
General Manager | East Sweden Game
I veckans avsnitt samtalar jag med Tomas Ahlström på East Sweden Game, en spelinkubator i Linköping. Tomas har ett långt förflutet inom branschen och vi hör honom berätta om hans erfarenheter, bland annat om hur det är att göra ett spel som ännu inte har en målgrupp och hur man blir uppköpt av Second Life-skaparen.
[Mer]
#56 Sara Casén
Grundare | Lake Ridden
Gäst i veckans avsnitt är Sara Casén. Under 2018 släppte hon och hennes företag Midnight Hub spelet Lake Ridden. Utöver det spelet pratar vi även om hennes resa in i spelbranschen som community manager och dataanalytiker.
[Mer]
#55 Henrik Jonsson
Executive Producer | Amplifier Game Invest
från Bingolotto till AAA
[Mer]
#54 Henri Sarasvirta
GAME JAM SPECIAL!
Superjammer of the year 2016
[Mer]
#53 Oskar Stålberg
Speldesigner | Bad North
Den tekniska artisten som gick indie och skapade Bad North
[Mer]
#52 Mattias Kylén
Environment Artist | Halo
industriveteranen som specialiserat sig på environmental art
[Mer]
#51 Gabriel Santos
Speldesigner | Stone Story RPG
utvecklaren som valde att animera i ASCII
[Mer]
#50 Extraliv
SPECIAL!
En podcast om spel och vår relation till spelen vi lever med
[Mer]
#49 Johan Andersson
Creative Director | Paradox
mannen bakom genren Grand Strategy
[Mer]
#48 Martin Walfisz
Grundare | Massive
grundaren av Massive
[Mer]
#47 Elvira och Niklas
Ljuddesigners | Two Feathers
Ljuddesignerna och kompositörerna bakom bland annat Aragami och Angry Birds 2
[Mer]
#46 Theodor Waern 2/2
Speldesigner | Skygoblin
spelutvecklaren som jobbad från Tanzania utan ström
[Mer]
#45 Theodor Waern 1/2
Speldesigner | Skygoblin
spelutvecklaren som jobbad från Tanzania utan ström
[Mer]
#44 David Larsson
Programmerare | Allegorithmic
tools-utvecklaren som besökt alla spelföretag
[Mer]
#43 Johan Peitz
Producent | Ghost Games
från flash-spel till AAA
[Mer]
#42 Linus Feldt
Grundare | Filimundus
barnspelsföretagaren som införde sex timmars arbetsdag
[Mer]
#41 David Marquardt
Speldesigner | Turborilla
småbarnspappan som gör spel med sin fru
[Mer]
#40 Spelkollektivet
SPECIAL!
ett Spelkollektiv i djupaste Småland
[Mer]
#39 Karl-Magnus Troedsson
Partner | Raw Fury
Från chef på stora DICE till liten spelpublisher
[Mer]
#38 Benny och Peter
Grundare | Sysiac Games
Duon bakom spelet the Captain
[Mer]
#37 Per Strömbäck
Talesperson | Dataspelsbranschen
Ansiktet utåt för det svenska spelundret
[Mer]
#36 Maria Norkvist
3D Artist | DICE
3D-Artisten som gått från indie till AAA
[Mer]
#35 Thomas Grip
Creative Director | Amnesia/SOMA
Mannen bakom Amnesia och SOMA
[Mer]
#34 Andreas Skoglund
VD | Cortopia Studios
VD på VR-studion bakom Wands
[Mer]
#33 Dave Mervik
Narrative Designer | Tarsier Studios
Skarpar story och världar på Tarsier Studios
[Mer]
#32 Simon Flesser
Speldesigner | Simogo
Ena halvan av spelstudion Simogo, bakom spel som Year Walk och Device 6
[Mer]
#31 Madeleine von Post
3D-Animatör | Fatshark
Jobbat med hand key animationer på Lionhead studios. Nu på Fatshark
[Mer]
#30 Jim Tilander
Programmerare | Activision
Jim har jobbat med spel i Göteborg, San Francisco och Los Angeles
[Mer]
#29 Henrik/Kalle/Olle/Robert
Grundare | Quizkampen
Historien om hur Quizkampen och FEO Media kom till
[Mer]
#28 Linus Fredriksson
Speldesigner | 8Bit Fiesta
Linus berättar om sin ganska färska resa in i branschen
[Mer]
#27 Lars Gustavsson
Design Director | DICE
Lars Gustavsson är lite vad man skulle kunna kalla för “Mr Battlefield”
[Mer]
#26 Martin Jonasson
Design/Grafik/Programmering | Grapefrukt
Martin Jonasson är mannen bakom aliaset Grapefrukt och spel så som Rymdkapsel och twofold inc
[Mer]
#25 Robert Kreese
Kompositör | Alwa's Awakening
Robert Kreese har gjort musiken till nyligen släppt NES-inspirerade spelet Alwa’s Awakening
[Mer]
#24 Andreas Tadic
Programmerare | Team17
Var med och startade Team17 och jobbar nu på King
[Mer]
#23 Brjann Sigurgeirsson
Grundare | Image & Form
Grundare till företaget bakom SteamWorld-serien
[Mer]
#22 Karl Hörnell
Programmerare | Eweguo
Spelutvecklare från 12 års ålder
[Mer]
#21 Philip Örum
Programmerare | Stick Fight
Programmerare och grundare av Landfall Games
[Mer]
#20 Dennis Wedin
Grafiker | Dennaton Games
Ena halvan av duon bakom Hotline Miami 1&2
[Mer]
#19 Anders Hejdenberg
Speldesigner | 1337 Game Design
Speldesignern bakom Leo’s Fortune och Devil’s Attorney
[Mer]