#151 Oskar Burman

Från programmerare till VD

På pojkrummet började Oskar sin resa som spelutvecklare där han gjorde allting från programmering och grafik till game design på sin Atari. Sedan dess har han hunnit med många olika roller: programmerare på UDS, projektledare på Avalanche, studiochef för Rovio Stockholm och nu VD på VR-studion Fast Travel Games. [Mer]

#150 Anton Albiin

Startup- & Utbildnings-ansvarig | Dataspelsbranschen

Anton är kanske den person i världen som träffat på flest svenska spelutvecklare. I sin roll på Svenska Dataspelsbranschen ansvarar Anton för kontakten med spelutbildningar och nystartade företag, vilket innebär att han sett flera spel gå från okända småprojekt till att bli stora succéer, exempel på detta är Raft och TABS. [Mer]

#149 Daniel Antell

Grundare | GeoGuessr

I dagens avsnitt pratar jag med en av grundarna bakom spelet GeoGuessr. Redan 2013 släpptes spelet där du blir droppad någonstans i världen i Google Street View och ska plocka poäng genom att gissa var du är. [Mer]

#148 Johan Döhl

Spelutvecklare | DICE

I dagens avsnitt gästar Johan Döhl som arbetade i 20 år på DICE med projektledning på olika nivåer. Han var även med tidigt i legendariska demo-gruppen The Black Lotus. Det blir prat om Frostbite, om hur Johan efter 20 år med gigantiska projekt på DICE börjat med ett nytt projekt som soloutvecklare, ett Amiga-demon som ställde upp i PC-tävlingen, att medverka i Jimmy Fallons talk show och mycket annat! [Mer]

#147 Adam Gerthel

Speldesigner | Eldrum: Untold

I dagens avsnitt är Adam Gerthel gäst. Vi pratar om någonting så ovanligt som ett textbaserat rollspel för mobil. Adam har tillsammans med sin kollega Christopher skapat spelet Eldrum: Untold som tagit det bästa från tabletop rollspel och paketerat det för mobil. [Mer]

#146 Malin Furöstam

Solodev-SPECIAL

Detta skulle egentligen bli ett avsnitt av Spel på Djupet, men jag (Jona) och Malin pratade så länge om hur man gör spel ensam att vi knappt hann prata om Malins spel - Horse Trek. [Mer]

#145 Adnan Chaumette

CEO | Polygonflow

Adnan Chaumette started to learn how to become a 3D-artist back in his home country Mauritania by tinkering with the computers at the local internet cafe. Despite the lack of resources and recurrent power outages he’s journey led him all the way to becoming the CEO for the Stockholm based Computer Graphics startup Polygonflow. [Mer]

#144 Spel på Djupet

Hoplegs

Vi bjuder in Kevin Andersson på nytt för att prata om hans samarbete med Aurora Punks och hans nya spel Hoplegs! Jona ställer frågor om fördelarna med att jobba i ett kollektiv, hur man hanterar early access och hur man designar ett roligt ragespel. [Mer]

#143 Joonas Turner

SOUND DESIGN-SPECIAL

Finnish sound designer Joonas Turner is guesting this episode and we talk about everything concerning sound design and go in to detail on how Jonas made the sounds for games like Nuclear Throne, Atomicrops, Bleak Sword, Badland and ScourgeBringer. [Mer]

#142 Christian, Ludvig och Ola

VOICE OVER-SPECIAL

I dagens avsnitt är Ola Ringdahl (speakerröst) gästprogramledare och diskuterar spel och röstskådespeleri tillsammans med gästerna Christian Hedlund (röstskådis) och Ludvig Kullberg (Voice Over director på DICE). Det blir en djupdykning ner i hur det går det till för att skapa de magiaska rösterna vi hör i spelen! [Mer]

#141 Per Fornander

Grundare | Source of Madness

I dagen avsnitt gästar en av grundarna bakom Carry Castle - Per Fornander. I höst har Per och hans team släppt spelet Source of Madness som Early Access. Spelet är ett mörkt roguelite vars grafiska uttryck skulle kunna liknas vid att musikgenren death metal har transformerats från musik till ett spel. [Mer]

#140 Jakob Wahlberg

Prototypande-SPECIAL

I dagens avsnitt gästar Jakob Wahlberg som tidigare arbetat med SteamWorld-serien och nu senast på ett nytt IP skapat av utvecklarna bakom Ori and the Blind Forest. Nu jobbar Jakob på sitt egna spel: GoMechaBall. [Mer]

#139 Thomas Grip

Narrativ speldesign-SPECIAL

I dagens avsnitt hör vi åter Axel Johansson Palmkvist i ett Spelskaparna-sammanhang. Vi får höra när Axel besöker Thomas Grip, speldesignern bakom SOMA och Amnesia. Thomas tar oss igenom starten av SOMA och berättar tankarna bakom de designbeslut som valts. [Mer]

#138 Let’s play-SPECIAL

feat. Kontrollbehov

I dagens avsnitt bjuder Spelskaparna på en Let’s play helt och hållet i ljud! Det är Isak Wahlberg och Robin Larsson Asp från podcasten Kontrollbehov som testspelar An Error Occured. I ett dystopiskt framtida Sverige har en intelligent AI tagit makten över mänskligheten. [Mer]

#137 Jimmy Wilhelmsson

C64/AMIGA-SPECIAL

I dagens avsnitt gästar Jimmy Wilhelmsson som förutom att arbeta i spelbranschen som Narrative Lore Master på Sharkmob även driver bokförlaget Fandrake. De allra flesta som jag intervjuat i Spelskaparna som är födda på 1970-talet började sin bana till att bli spelutvecklare på samma vis: med en C64 eller Amiga. [Mer]

#136 Sara Bergmark Elfgren

Författare | Ghost Giant

I dagens avsnitt gör Axel Johansson Palmkvist en efterlängtad comeback i Spelskaparna-sammanhang. Vi får höra när han samtalar med författaren Sara Bergmark Elfgren (Cirkeln, Norra Latin) om hur det var att skriva manus till VR-spelet Ghost Giant. [Mer]

#135 Spel på Djupet

Gnome Gname

Denna gången är det Olle som styr spakarna i Spel på Djupet. Gäster är Sebastian (Technical Artist), Jesper (Programmerare) och Gabriel (Leveldesigner) som tillsammans med femton andra elever från The Game Assembly i Malmö gjort spelet Gnome Gname. [Mer]

#134 Sven Thole

Speldesigner | Core Keeper

Sven Thole är VD och designer på studion Pugstorm vars spel Core Keeper annonserades på E3. Core Keeper är teamets andra spel som publiceras av förläggaren Sold Out. Spelet beskrivs som ett Stardew Valley, fast i grottor där man utforskar en procedurellt genererad underjordisk värld. [Mer]

#133 Patrik Jarlestam

Musikproducent | Valheim

Dagens agäst är Patrik Jarlestam som är kompositören bakom musiken till spel som Lake Ridden och årets dundesuccé Valheim. Vi grottar ner oss i processen bakom att skapa bra spelmusik och hur olika komponeter av en komposition kan bidra till ett spels stämning. [Mer]

#132 Hugo Lundgren

Game Jam-Vinnare!

I dagens avsnitt pratar jag med Hugo Lundgren som vann den första upplagan av Spelskaparnas Game Jam, detta med sitt bidrag: Fuskbygget. Vi pratar om hans upplevelse av jammet och om hur processen var. [Mer]

#131 Philip Bennefall

LJUDSPEL-SPECIAL

Olle gör ett kort instick som programledare igen, sedan Tomas i många avsnitt med bravur hållit i rodret. I detta avsnitt dyker vi ned i en spännande värld av ljudspel. Philip Bennefall är medgrundare av Elias Software som gör programvara för att skapa dynamisk musik och ljud för spel. [Mer]

#130 Jens Blomquist

Speldesigner | Blockscape

Blockscape är ett innovativt blockbyggarspel i Minecraft-stil från Linköping som sålt över 50.000 kopior. Mannen bakom spelet är Jens Blomquist som berättar om sin resa som spelutvecklare, hur spelet växt fram steg för steg samt alla framgångar och motgångar som Jens gått igenom på vägen. [Mer]

#129 Kajsa Grafström

Ekonomichef | Stardoll,Wanderword

Alla älskar att bygga spel, men många tycker ekonomi och företagande verkar krångligt. I samarbete med East Sweden Game reder vi ut begreppen. Tomas Ahlström har intervjuat Kajsa Grafström som är frilansande ekonomichef i spelbranschen. [Mer]

#128 Valla Game

SPELUTBILDNING-SPECIAL

Valla Game Education är en tvåårig spelutbildning som drivs i samarbete mellan Valla Folkhögskola och East Sweden Game i Linköping. I detta avsnitt pratar vi med två av förra årets kursdeltagare; Gabriella och Lucas. [Mer]

#127 Spel på Djupet

Kreaturekind

I dagens avsnitt av Spel på Djupet tittar vi på kortspelet Kreaturekind som är utvecklat av Anna Jenelius. Till skillnad från de flesta andra spel ska man i Kreaturekind hjälpa monster, snarare än att skada dem. [Mer]

#126 Sam Niskanen

VD | Lurkit

950 miljoner människor konsumerar gaminginnehåll via Twitch och YouTube och detta innehåll skapas av över 11 miljoner influencers. Allt detta har bolaget Lurkit koll på och nyligen lanserade teamet ett kampanjverktyg som gör det lätt för studios att komma i kontakt med relevanta influencers. [Mer]

#125 Spel på Djupet

Outer Wilds del 4

20e mars är alla spel från game jam:et uppladdade. Kom och testa dem! Olle Håkansson från Image & Form är åter igen med i panelen när vi under en mastodontomgång av Spel på Djupet pratar om Outer Wilds. [Mer]

#124 Tobias Bjarneby

Speldesigner/Speljournalist

I dagens avsnitt gör jag (Olle) comback i Spelskaparna igen och det med en intervju av speltidningslegendaren Tobias Bjarneby. Förutom att prata om hans tid med tidningarna Nintendo-Magasinet, Super Play och Level pratar vi även om spelet 198X som Tobias släppte 2019. [Mer]

#123 Spel på Djupet

Outer Wilds del 3

Idag drar Spelskaparnas första Game Jam igång! Kom och gör spel med oss! Olle Håkansson från Image & Form är åter igen med i panelen när vi under en mastodontomgång av Spel på Djupet pratar om Outer Wilds. [Mer]

#122 Spel på Djupet

Outer Wilds del 2

Idag drar Spelskaparnas första Game Jam igång! Kom och gör spel med oss! Olle Håkansson från Image & Form är åter igen med i panelen när vi under en mastodontomgång av Spel på Djupet pratar om Outer Wilds. [Mer]

#121 Lina Andersson

Art Director | Go Fight Fantastic!

Avsnittet presenteras i samarbete med East Sweden Game, en mötesplats för alla som utvecklar spel i Östergötland. Go Fight Fantastic! är ett snyggt action-RPG med fokus på lagarbete och samarbete. Spelet har handritade miljöer och en helt unik grafisk stil baserat på en 2D/3D-hybridteknik. [Mer]

#120 Spel på Djupet

Outer Wilds del 1

Olle Håkansson från Image & Form är åter igen med i panelen när vi under en mastodontomgång av Spel på Djupet pratar om Outer Wilds. Till skillnad från tidigare avsnitt har vi en längre och lösare diskussion om speldesign, med Outer Wilds som utgångspunkt. [Mer]

#119 Max Lachmann

VD/Ljuddesigner | Pole Position Production

Avsnittet presenteras i samarbete med East Sweden Game, en mötesplats för alla som utvecklar spel i Östergötland. Max Lachmann är VD och en av grundare av Pole Position Production, ett ljud- och musikproduktionsföretag i Stockholm som jobbat på tunga titlar som Battlefield V, Flight Simulator, The Crew 2, Just Cause 4, Asphalt 9, Far Cry 5, Cities: Skylines samt Hollywood-rullar som Christopher Nolan’s episka Dunkirk. [Mer]

#118 Kevin Andersson

Speldesigner | Hoplegs

Dagens gäst är programmeraren och speldesignern Kevin Andersson som just nu jobbar på spelet Overlook Trail med Henrik Johansson. Han gör även spel som soloutvecklare och är aktuell med spelet Hoplegs. [Mer]

#117 Spel på Djupet

SPELSYLT-SPECIAL

Tillsammans med Christian, Therese och Adam diskuterar Jona de spel som har skapats under Kodsnacks Spelsylt 5: Norrland. Vi pratar om spel som Snow Blazer, Alice i Överkalix och Oh Deer! [Mer]

#116 Olof Kindblad

Airport CEO

Idag får vi höra om hur Olofs första spelprojekt växte fram till att bli en succé i form av simulationsspelet Airport CEO. Vi pratar mycket om lärdomar på vägen, vikten av att hitta sin nisch och vad flygplanspersonal väljer att göra på sin fritid. [Mer]

#115 Peter Zetterberg

UDS/Microsoft/Wanderword

Idag blir det ett samtal med Peter Zetterberg som grundade spelstudion UDS under tidigt 90-tal och som sedan dess jobbat bland annat på Codemasters och Microsoft. Idag är han Senior Director på Microsoft där han bidragit till att spel som Ori, Minecraft och Superhot hamnat på Microsofts platformar. [Mer]

#114 Spel på Djupet

Rymdhulken

I dagens avsnitt av Spel på Djupet pratar vi om Rymdhulken tillsammans med dess skapare Mikael Brassman. Spelet är gjort med Pico-8 och är en rougelite där man styr en trupp av soldater på ett rymdskepp. [Mer]

#113 Daniel Lindholm

Musikproducent | Street Fighter V

I dagens avsnitt pratar jag med Daniel Lindholm som berättar om hur han skapat spelmusik till japanska spel så som Pro Evolution Soccer, Resident Evil coh Street Fighter. Hur låter synthjazz, vad är en shakuhachi och varför har Daniel skapat en låt som tolkar Hur en person som aldrig varit i Japan skulle skriva en japansk melodi? [Mer]

#112 Spel på Djupet

Skullbangers

I dagens avsnitt av Spel på Djupet spelar Jona Skullbangers, ett hetsigt partyspel under utveckling av Winteractive. Spelets programmerare och grafiker Max Friberg berättar om hur Winteractive uppkom och hur de arbetat med praktikanter, speltestning och trix för att få spelet att kännas både fartfyllt och rättvist. [Mer]

#111 Victor Leijonhufvud

Speldesigner | Rain of Reflections

Läser du detta i november 2020 borde du direkt gå in och stötta Victors kickstarter för podcasten Virtuellt. Dagens gäst är en legend inom speljournalistik och spelpoddar, men som de senaste åren sadlat om till att bli spelutvecklare: Victor Leijonhufvud. [Mer]

#110 Stefan Lampinen

SEGA/EA/Microsoft

Idag blir det ett samarbete mellan Spelskaparna och podcasten ESG-podden. Intervjuar idag gör Tomas Ahlström känd från avsnitt #57 av Spelskaparna och gäst är Stefan Lampinen. Han har kallats “one of the funding fathers of the Swedish gaming industry” och har en Lifetime Achievement Award från Nordic Games Industry - men vem är Stefan Lampinen egentligen? [Mer]

#109 Spel på Djupet

Wild Bullets

I detta avsnitt av Spel på Djupet spelar Jona och Olle Wild Bullets, ett action-roguelite utvecklat av Tobias Örnberg / Bun Gun. Vi diskuterar bland annat hur man designar fiender och rörelsesystem, och hur man skapar spel på några få månader trots heltidsjobb och familj. [Mer]

#108 Spel på Djupet

Alwa's Legacy

I dagens avsnitt av Spel på Djupet spelar Jona Alwa’s Legacy, ett metroidvania utvecklat av Elden Pixels. Mikael Forslind som är speldesigner och CEO för Elden Pixels är med och besvarar frågor om designen av spelet. [Mer]

#107 Olle Håkansson

Speldesigner | SteamWorld

Dagens gäst är speldesignern Olle Håkansson från Thunderful Games. Genom åren har Olle varit tongivande i designen av spelen i SteamWorld-serien. Hur skapades SteamWorld Dig? Vad är hemligheten bakom att spelet blev så tajt? [Mer]

#106 Spel på Djupet

Employee of the Moth

I dagens avsnitt av Spel på Djupet spelar vi Employee of the Moth, ett mobilspel som är utvecklat av @videovaald. Spelet kan beskrivas som något så oväntat som en som en blandning av Kjell Höglunds klassiska låt Man vänjer sig och spelet WarioWare. [Mer]

#105 Spel på Djupet

Mind Escape

Dags för avsnitt fyra av Spel på Djupet! I detta avsnitt kommer vi att diskutera spelet Mind Escape, ett mobilspel som är utvecklat av Robert Esbjörnsson. Har du tankar om Spel på Djupet, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. [Mer]

#104 Spel på Djupet

Random Raiders

Dags för avsnitt tre av Spel på Djupet! I detta avsnitt kommer vi att diskutera spelet Random Raiders, ett management-spel som är utvecklat av Solid Core. Solid Core består av Benny och Max. [Mer]

#103 Tabitha Hayes

Marknadschef | Star Stable

I detta avsnitt pratar jag med Tabhitha Hayes som arbetat med marknadsföring inom spelbranschen i över 20 år. Hon har varit på stora studios som Sierra On-Line, Activision och EA. Numera arbetar hon på Star Stable. [Mer]

#102 Spel på Djupet

Animal Capital

Dags för avsnitt två av Spel på Djupet! I detta avsnitt kommer vi att diskutera spelet Animal Capital, ett digitalt kortspel som är utvecklat av Jona Ekenberg. Tillsammans med Jona reder vi ut varför han valt att skapa spelet, hur våra genomspelningar varit och vad som lett fram till hans designbeslut. [Mer]